Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme selaimen päivittämistä uudempaan versioon.

Jos verkkosivu ei avaudu ja selain ilmoittaa ettei kyseistä sivua voi avata, pitää vikaa lähteä kartoittamaan yksi mahdollisuus kerrallaan. Ensin buutataan eli käynnistetään modeemi/reititin uudelleen. Anna laitteen olla sammuksissa minuutin pari ja sitten käynnistä uudelleen. Älä yritä heti käynnistää nettiä vaan anna modeemille/reitittimelle minuutin pari aikaa latautua ja yhdistyä verkkoon. Kun modeemi on yhdistynyt DSL/Online valon tulisi palaa kiinteästi, ei vilkkuen. Muut valot ovat yleensä virran lisäksi datan lähettämiseen sekä vastaanottamisen valot.

Mikäli buuttaus ei auttanut ja verkkoyhteys nettiin ei edelleenkään toimi, lähetään tarkastamaan tietokoneen asetuksia. Mikäli käytät WLAN yhteyttä, jos sinulla on kotona verkkokaapeli, kokeile yhteyttä sillä. Johto kiinni ja odota minuutti ja kokeile yhteyttä. Mikäli yhteys toimii kaapelilla mutta ei langattomasti, tiedämme että ongelma on langattoman verkon asetuksissa. Jos yhteys ei toimi myöskään kaapelilla, tehdään yksinkertainen verkon viankorjaus.

Windows koneissa se tehdään helpoiten oikean alakulman pienkuvakkeista(kuvakkeet voivat olla myös piilossa pienen valkoisen kolmion takana). Langattoman verkon kuvake on nousevat pylväät(KUVA YLLÄ, toinen rivi, toinen oikealta)(mikäli pylväät ovat tummat, yhteyttä ei ole ja mikäli pylväät ovat valkoiset on yhteys langattomaan verkkoon toimii) ja kaapeliyhteyden kuvake on tietokoneen näyttö jossa on virtakaapeli. Riippuu kumpaa yhteyttä käytät, painat kuvaketta hiiren oikealla painikkeella ja valitset Tee ongelmien vianmääritys. Vianmääritys alkaa automaattisesti.

Mikäli tämäkään ei auta, mielestäni ei kannata ruveta muuttelemaan tietokoneen tai modeemin asetuksia sen enempää jos ei tiedä mitä tekee. Operaattorien ongelmat harvoin kestävät useita tunteja. Mikäli ongelma ei ratkea parin tunnin sisällä itsestään, kannattaa soittaa operaattorin vikapalveluun ja seurata heidän ohjeitaan.

Tietotekniikan tukeen erikoistunut sivusto Neptunet on listannut hyvin vianmäärityksen vaiheita ja kerännyt linkit operaattorikohtaisiin ohjeisiin ongelmatapauksissa. Osa on hieman edistyneemmille käyttäjille, joten jos ongelmanratkaisu tuntuu liian hankalalta, soita ammattilaiselle ja pyydä apua. Linkki Neptunetin oppaaseen:

http://neptunet.net/2014/02/02/modeemi-sen-toiminta-ja-vikojen-korjaus-opas/